ART CONSULTANT - A műtárgypiac egyre fontosabb szereplője

Legújabb blogunkban Tóth Pál Sándorral - art consultanttal, a GalleryTool társalapítójával, a „Műtárgypiac és befektetés” képzésünk oktatójával - beszélgettünk és kérdeztük a műtárgypiac sajátosságairól és szereplőiről.

  •  Fiatal kora ellenére már elismert art consultantként van jelen a műtárgypiacon. Hogyan indította pályafutását?

„2005-től kezdődően tíz évig voltam a Deák Erika Galériának - Magyarország egyik vezető kortárs művészeti galériájának –a vezetője. Ezidőtájt alakult meg a cARTc kulturális egyesület, amelynek vezetőjeként jelenleg is azon dolgozom, hogy a magyar kortárs művészetet a nemzetközi piacokon is ismertté tegyük. Ebből is adódik az, hogy mind a hazai, mind a nemzetközi kortárs művészettel és azok folyamataival a mai napig aktívan és mélyrehatóan foglalkozom. Számtalan művészeti kiállításon működtem közre részvevőként és szervezőként egyaránt.

Hat évvel ezelőtt azonban önálló céget hoztam létre, megalapítottam a GalleryTool nevű vállalkozást, melynek lényege egy olyan szoftver működtetése, amely segítséget nyújt a művészeknek, művészi galériáknak és a gyűjtőknek a gyűjteményük menedzselésében és azok bemutathatóvá tételében. Az alapítás óta főként ennek a vállalkozásnak az irányítása teszi ki a tevékenységem nagy részét.

Mindemellett rendszeresen adok elő meghívott előadóként egyetemeken, akadémiákon, hazai és nemzetközi rendezvényeken. ”

  • A műtárgypiac az utóbbi időkben óriási fejlődésen ment át – növekszik az aukciók száma, egyre többen licitálnak, egyre többen keresnek műtárgyakat, mint új befektetési lehetőséget, és egyre magasabbak az árak. Azonban mit is értünk tulajdonképpen műtárgypiac alatt?

„Műtárgypiac alatt tulajdonképpen a hazai és külföldi műtárgyak értékesítésére szolgáló kereskedelmi csatornák összességét értjük. Általában két nagy részre osztható a piac: elsődleges-, illetve másodlagospiacra. Elsődleges piac alatt azt értjük, amikor olyan műtárgyak kerülnek értékesítésre, amelyek konkrétan a műteremből kerülnek be az értékesítési hálózatba, vagyis egy adott galériába. A másodlagospiac ezzel szemben olyan műtárgyak értékesítését jelenti, amelyeket már valaki megvett és azt kívánják újra értékesíteni. Ilyen másodkereskedelmet folytatnak például az aukciós házak, illetve a galériák egy része is.”

  • Mi okozza a napjainkban tapasztalható jelentős fejlődést ezen a piacon?

„Ahhoz, hogy meg tudjuk válaszolni ezt a kérdést, egy kicsivel hosszabb időintervallumot érdemes vizsgálni. Egészen pontosan, el kell határolnunk a 2008-as válság előtti történéseket, és a 2008 utániakat. 2008 előtt egy erősen emelkedő tendencia volt tapasztalható a hazai műtárgypiacon, mind az antik, a klasszikus és a kortárs művészetben.

Míg 2008-ig meredeken ívelt felfelé a piac: sok galéria nyitott és többen gondolták úgy, hogy érdemes műtárgyakba fektetni, addig 2008 után az a lendület, ami korábban jellemezte a piacot megtorpant. A 4-5 éves csipkerózsika-álomból 2012-2013-ban kezdett felébredni a műtárgypiac, és azóta beszélhetünk ismét emelkedő tendenciáról.

Ami most nagy érdekesség, hogy egyre többen és egyre szakszerűbben foglalkoznak azzal, hogy közelebb hozzák – leginkább – a kortárs művészeti trendeket és minél jobban megértessék azokat. Továbbá egyre többen foglalkoznak ilyen típusú képzésekkel, és ez láthatóan érezteti hatását a vásárlásokban is.”

  • Mennyire kell érteni a műtárgyakhoz annak, aki vásárolni kíván?

„Ha befektetés oldalról nézzük, akkor alapvetően megbízható tanácsokat szerezhetünk a tanácsadóktól, épp úgy, mint bármilyen más befektetés esetén. Összehasonlítva például az értékpapírokra vonatkozó pénzügyi tanácsadással, nagyon hasonlóan működik ezen a területen is maga a tanácsadási folyamat. Vannak galériák és art consultantok, vagyis kifejezetten erre a piacra szakosodott szakemberek, akik megfelelő segítséget tudnak nyújtani egy befektető számára a megfelelő döntés meghozásában.

Ennek ellenére én úgy gondolom, érdemes mélyebben foglalkozni ezzel a területtel, és beletanulni, hiszen ez egy olyan tevékenység, amit nagyon lehet élvezni és viszonylag könnyen elsajátítható, akár autodidakta módon, akár képzések útján. Személy szerint nagyon ösztönzök arra minden érdeklődőt, hogy kezdjen bele a Műtárgypiac és befektetés oktatásba.

  • Új szereplők jelentek meg a műtárgypiacon, mint például az említett art consultant – mi az ő szerepe?

„A műtárgypiacon nagyon fontos szerepet játszanak a kapcsolati hálók, és ahhoz, hogy egy újonnan belépő megismerhesse és részesévé válhasson a művészi világnak, jó ha van egy olyan személy, aki ebben segítségére tud lenni. Az art consultant tulajdonképpen egy összekötő, egy olyan személy, aki képes kapcsolatot teremteni két egymástól távollévő szereplő – azaz a befektető és a művész vagy a galéria között. Érti és ismeri a kortárs képzőművészeti közeget és annak nyelvezetét, annak értékrendjét és hierarchiáját. Mindezek mellett pedig érti a vásárló logikáját, szempontjait, gondolkodását is. Így a két felet segíti egymásra találni, kapocsként működik a két szereplő között, művészeti tanácsadóként. ”