Dr. Tóth Ákos, a Porsche Holding Group Country Compliance és AML vezetője, valamint a Bankárképző képzéseinek előadója, röviden összefoglalja, hogy a Covid-19 által létrehozott bizonytalan üzleti környezetben a vállalati visszaélések jelentik a fő kockázati tényezőt.
A Covid-19 által létrehozott bizonytalan üzleti környezetben a vállalati visszaélések jelentenek fő kockázati tényezőt.
A járvány ugyanis a klasszikus csalási háromszög (motívum, lehetőség, önigazolás) minden pontján növeli a visszaélések kockázatát a társaságon belül és kívül egyaránt az elkövetők számára. A szándékos visszaélések elleni fellépés nemcsak hozzájárul a rendezett és hatékony működéshez, hanem segít csökkenteni a nehezen felfogható jó hírnévvel kapcsolatos kockázatokat is.
A Covid-19 eredményeként a legtöbb vállalat működési környezete jelentősen megváltozott. A jövedelmezőséget és a rendezett működést veszélyeztető visszaélések elleni fellépést különösen a világjárvány által az üzleti folyamatokban bekövetkezett változások indokolják. Egyes felmérési eredmények szerint a számítógépes bűnözés és a vállalati visszaélések is kockázati tényezők a sikeres változáskezelés szempontjából. A gyakorlat arra is rámutat, hogy míg az üzleti vezetők nagy hangsúlyt fektetnek a változó gazdasági körülmények által okozott pénzügyi és munkaerő-gazdálkodási problémák kezelésére, már kevesebb figyelmet fordítanak a szándékos visszaélések kezelésére.
A visszaéléseket a fenyegetés forrásától függően különböző eszközökkel és módszerekkel lehet megelőzni, felderíteni és kivizsgálni.
Belső kockázatok, belső vizsgálatok (tényfeltárás, kiváltó okok elemzése, hatásvizsgálatok), proaktív adatelemzés (beszállítók, készlet, pénzforgalom és alkalmazottak figyelemmel kísérése) és korrupciómegelőzés (compliance megoldások kidolgozása és megerősítése - például ISO 37001 tanúsítás megszerzése) megoldás lehet.
A vállalaton kívüli kockázatok elsősorban vállalati intelligens megoldások (beszállítói átvilágítás, üzleti partnerek profilozása), vitarendezési eljárások (kereskedelmi vagy egyéb szerződéses viták hatékony megoldása), valamint kiberbiztonsági és törvényszéki technológiák (események észlelése, események kezelése és kivizsgálása, elektronikus adatfeltárás) révén csökkenthetők. A tudatosságnövelő intézkedések, beleértve a célzott munkavállalói képzések megtartását, fontos szerepet játszanak a kockázatok kezelésében a vállalaton belül és kívül egyaránt.
A COVID-19 járvánnyal kapcsolatos legújabb tapasztalatok megerősítik a Porsche Holding Csoport és magyarországi tagvállalatainak compliance stratégiájának teljességét, ugyanakkor egyértelműen meghatározzák a jövőbeli fejlesztések irányait: a felelősségteljes compliance-nek most még jobban kell alkalmasnak lennie - egyik pillanatról a másikra, még változó körülmények között is -, hogy legyenek határozott, gondosan megtervezett megoldásai a különböző gazdasági folyamatok változásaira, a pénzmosás megelőzésének kihívásaira és a fogyasztóvédelmi elvárások teljesítésére.
Egészségügyi vészhelyzet esetén a compliance a szokásosnál erősebb szerepet játszik a körültekintő vállalati működés garantálásában, mivel sokrétű feladatai ellátása mellett a változó biztonsági feltételeket is folyamatosan kezelnie kell. A törvényi megfelelés folyamatos biztosítása mellett a compliance vezető szerepet játszik a valós és vélt kockázatok azonosításában és kezelésében is.
Az egészségügyi vészhelyzet a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának megelőzése terén is kihívást jelentett a vállalatok számára: ez idő alatt új pénzmosás-ellenes jogszabályokat vezettek be, és rendkívül gyorsan és határozottan új csalási módszerek jelentek meg, amelyek a compliance-szakértők számára is ismeretlenek voltak.
Évek óta Magyarországon a Magyar Nemzeti Bank következetesen a fogyasztóvédelmi elvek teljes körű érvényesítését szorgalmazza, ami a hirtelen változó helyzetben a vállalatok tevékenységi területeit az eddiginél is nagyobb megfelelési kényszer elé állítja.
A legújabb tapasztalatok megerősítik, hogy a compliance jövőbeni belső felelőssége továbbra is a magas hatékonyságú, folyamatos képzési program fenntartása, amely naprakész tájékoztatást nyújt az alkalmazottak számára.
Tetszett ez a kitekintés? Erről a témáról és még sok minden érdekességről tájékozódhat a Compliance aktualitások workshop sorozatunkon!